درمان پرمویی ناشی از تخمدان پلی کیستیک با لیزر

لیزر مو در تخمدان پلی کیستیک کار می کند؟

درمان پرمویی ناشی از تخمدان پلی کیستیک با لیزر

ارسال شده توسط: دکتر جعفری دیدگاه : 0 دیدگاه

متاسفانه افزایش چشمگیر سندروم پلی کیستیک باعث شده تا بسیاری از خانم ها نتوانند از یک زندگی ایده آل بهره بگیرند. یکی از مواردی که زنان مبتلا به PCOS یا همان سندروم پلی کیستیک با آن مواجه هستند پرمویی است. در عین حال وجود، این موهای آزاردهنده در صورت باعث می شود تا این افراد درخواست بیشتری برای لیزر موهای زائد خودشان داشته باشند. اینکه لیزر مو در تخمدان پلی کیستیک به آنها جواب درست می دهد یا نه یک سوال مهم است. درمان پرمویی ناشی از تخمدان پلی کیستیک با کمک یک سری نکات آورده شده در اینجا بسیار راحتتر می شود.

جوابدهی لیزر موهای زائد در مبتلایان به سندرم تخمدان پلی کیستیک کمی سخت تر از سایرین است. با این وجود از بین روش های دیگر رفع موی زائد مثل اپیلاسیون، وکس، کرم موبر و تیغ مسلما بهترین روش لیزر مو می باشد.‌ ممکن است فردی مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک باشد و تصور کند بخاطر افزایش رشد موهای زائد یا هیرسوتیسم هیچ‌ روشی برای رفع موهای زائدش وجود ندارد. این تصور اشتباه است. در واقع راههایی هست که هم لیزر کنید و هم از آن نتیجه بهتری بگیرید.

بهتر است ابتدا نگاهی به نتایج یک تحقیقات علمی درباره سندروم پلی کیستیک و لیزر بیاندازیم.

نتایج تحقیقات درباره لیزر مو در تخمدان پلی کیستیک

بر اساس این تحقیق اتفاقا یکی از رایج ترین دلایلی که افراد برای لیزر مو مراجعه می کنند همین (PCOS)Polycystic ovary syndrome است. در NHS یا خدمات بهداشتی بریتانیا بر اساس واحد مورد مراجعه تعداد دفعات درمان در افراد مختلف در نظر گرفته می شود. برخی افراد این دسته درمان به صورت 6 بار با فواصل مشخص انجام می شود و برخی دیگر آن را مداوم انجام می دهند.

این نتایج به دست آمده از تحقیقات بر روی تعداد 60 زن مبتلا به PCOS است که نشان می دهد: میزان رضایت این 60 نفر درباره لیزر با پالس مشخص 3 میلی ثانیه چقدر بوده است.

نتایج تحقیقات

طبق بررسی های انجام شده، بعد از 6 جلسه درمان موهای زائد به میزان تقریبا 38 درصد (31+/-38%) کاهش موهای زائد داشتند و همچنین طور مدت زمانی که رویش مجدد مو نداشتند،  HFI (hair-free interval) از مدت 1.9 هفته به 4.3 هفته افزایش پیدا کرده بود و این باعث رضایت آنها بود. اگر چه تعداد کمی از نفرات هم بودند که این زمان را بالای 6 هفته داشتند (31 درصد از میانگین 12 درمان). تنها 2.3 درصد از آنها خلاف این نتایج را نشان می دادند. همین موضوع باعث رضایت کلی از این روش درمان شده بود.

بنابر همین تحقیقات ادامه درمان بعد از 6 جلسه میزان رضایت را به شکل چشمگیرتری افزایش می دهد. در کل لیزر موهای زائد برای بیماران سندروم پلی کیستیک تخمدان یک روش رضایت بخش بود. زیرا هم طول زمان بدون مو بودن را افزایش می دهد. هم مقدار موهای زائد را کاهش می دهد.

چرا سندرم تخمدان پلی کیستیک باعث رشد موی زائد می شود؟

سیستم هورمونی بدن بسیار پیچیده است. در واقع هورمون های مختلف روی هم تاثیر می گذارند و باعث می شوند از ویژگی های ظاهری تا حالات روحی ما تحت تاثیر قرار بگیرد. سندرم تخمدان پلی کیستیک هم یکی از این بیماری های هورمونی است که خانم ها را بسیار تحت تاثیر قرار می دهد.
در این بیماری که معمولا با مقاومت به انسولین شروع می شود، بالانس هورمون های مردانه و زنانه به هم می ریزد. در نتیجه اثر هورمون های مردانه در بدن افزایش پیدا می کند. یکی از این تاثیرات رشد موی زائد یا هیرسوتیسم است.

سندروم پلی کیستیک باعث رویش بیشتر موهای زائد می شود
این موها خصوصاً در ساق پا، کشاله ی ران، دور ناف، کمر، سینه، چانه و صورت رشد زیادی پیدا می کنند. با هر بار لیزر مو، در این موها کاهش رشد قابل توجهی ایجاد می شود. اما به علت محرک های هورمونی، ممکن است مدت زمان بیشتری طول بکشد که به طور کامل رفع شوند. همچنین فاصله ی بین جلسات شارژ لیزر در این افراد معمولا کمتر از افراد بدون سندرم تخمدان پلی کیستیک است.
سایر علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک شامل موارد زیر هستند:

• قاعدگی نامنظم یا بسیار کم
  • نمای تخمدان پلی کیستیک در سونوگرافی تخمدان
  • افزایش وزن، خصوصا در ناحیه ی شکم
  • سختی در کاهش وزن
  • ناباروری و سختی در بارداری
  • ریزش موها با الگوی زنانه و مردانه
  • پوست چرب و جوش های هورمونی
  • نازکی موی سر

این بیماری قابل درمان نیست، اما با درمان های دارویی و تغییر سبک زندگی علائم آن بسیار بهبود پیدا می کند.

در ادامه در مورد روش هایی می گوییم که می تواند به شما کمک کند از لیزر مو در تخمدان پلی کیستیک نتیجه ی بهتری بگیرید.

چگونه از لیزر موی زائد با وجود تخمدان پلی کیستیک نتیجه ی بهتری بگیریم؟

1. با بهترین دستگاه لیزر موی مناسبتان لیزر کنید.

لیزر های مو معمولا روی موهای تیره در پوستی روشن کارایی بهینه دارند. برای افرادی که پوست های تیره تری دارند، باید دستگاه با طول موج مخصوصی تنظیم شود. به طور مثال، طول موج لیزر الکساندرایت و دایود مناسب پوست های روشن تر است و طول موج ان دی یاگ، برای پوست های تیره ی شکلاتی بهترین کارایی را دارد. طول موج مناسب شما از این جهت مهم است که باعث سوختگی و عدم جوابدهی لیزر نشود. اگر درجه ی دستگاه زیاد تنظیم شده باشد، می تواند پوستتان را بسوزاند و لک های طولانی مدت ایجاد کند. اگر درجه اش کمتر از حد ایده آل باشد، فولیکول های مو به خوبی از بین نمی روند و حتی بعضا موهای کرکی رشد بیشتری پیدا می کنند.
دستگاه های مدرنی مثل دستگاه پرایم لیز اسپانیا، هر سه ی این طول موج ها را دارند. در نتیجه با مراجعه به کلینیک و مشاوره ی قبل از لیزر، بهترین طول موج و درجه ی دستگاه برایتان تنظیم می شود.

2. در مورد کلینیک تحقیق کنید

درست است که بیماری تخمدان پلی کیستیک در نتیجه ی لیزر شما موثر است و انتخاب دستگاه مناسب به شما کمک می کند. اما اگر همین دستگاه توسط اپراتور بی تجربه استفاده شود به شما رضایت کافی را نخواهد داد. اپراتور های لیزری که سابقه ی کار زیادی دارند و زیر نظر پزشک در کلینیک های معتبر کار می کنند، با دقت و نظم بیشتری لیزر می کنند. چراکه هرچقدر لیزر مو با حوصله تر و منظم تر انجام شود، فولیکول های موی بیشتری توسط اشعه های دستگاه لیزر هدف گرفته می شوند و می سوزند.

3. به دنبال درمان دارویی تخمدان پلی کیستیک باشید.

همانطور که گفته شد، این بیماری قابل درمان نیست‌. اما علائمش به خوبی با دارو درمانی بهبود پیدا می کنند. پس اگر هنوز داروهایی که متخصص غدد برایتان تجویز کرده است به درستی استفاده نمی کنید، باید تجدید نظر کنید. با شروع دارودرمانی مداوم و پایش منظم توسط پزشک، علائم ظاهری مثل رشد موی زائد، ریزش موی سر، جوش های هورمونی و پریود نامنظم بهتر می شوند. همچنین علائم روحی-روانی مثل پرخاشگری و بی حالی هم به مرور بهبود پیدا می کنند.

4. ورزش کنید و وزنتان را متعادل نگه دارید.

ورزش از دو جنبه می تواند در افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک موثر باشد. مورد اول این است که با ورزش های هوازی و کاهش وزن، میزان مقاومت بدن به انسولین کاهش پیدا می کند. در نتیجه سطح هورمون های مردانه و زنانه بهتر بالانس می شوند و می توانند در کاهش علائمی مثل جوش، لک و رشد موی زائد بدن موثر باشند. همچنین ورزش، خصوصا در هوای آزاد، و رسیدن به وزن و هیکل ایده آل به شدت در افزایش اعتماد به نفس موثر است. شما به مرور در انتخاب لباس مورد علاقه تان آزادی بیشتری دارید و می توانید پوست بدون مو و صافتان را در زیر لباس پنهان نکنید.

ورزش و رژیم به کنترل موهای زائد کمک می کند

5. قند ها را در رژیم غذاییتان محدود کنید.

در بیماری هایی مثل سندرم تخمدان پلی کیستیک سطح انسولین در خون بالاتر از حد عادی است. این حالت بخاطر مقاومت به انسولین ایجاد می شود. هر چقدر میزان انسولین بالاتر برود، ساخت هورمون های مردانه هم افزایش پیدا می کند و این یعنی افزایش علائم ناخوشایند این سندرم. یکی از مواردی که می تواند باعث افزایش مقاومت به انسولین شود رژیم غذایی سرشار از قند و کربوهیدرات و غذاهای فرآوری شده است. قند حتی بیشتر از چربی می تواند علائمی مثل جوش های چرکی و ریزش مو را تحت تاثیر قرار دهد. برای مقابله با چنین شرایطی باید در کنار کاهش قند، فیبر ها و سبزیجات را در رژیم غذاییتان بیشتر کنید. همچنین سعی کنید پروتئین خالص و مواد مغذی ضدالتهاب مثل زردچوبه و گوجه بخورید. با این کار التهاب ناشی از قند در بدنتان را کاهش می دهید و می توانید علائمتان را کنترل کنید.

6. از مکمل هایی که به بهبود مقاومت به انسولین و کاهش التهاب بدن کمک می کنند کمک بگیرید.

مکمل های حاوی ویتامین های گروه ب با خاصیت آنتی اکسیدانی شان می توانند التهاب بدن را کاهش دهند. در کنار آنها مکمل های حاوی کروم، امگا 3، زینک، ویتامین دی، زردچوبه، آهن و روغن گل مغربی هم در طولانی مدت و در کنار ورزش و مصرف داروهای تجویزی پزشک بسیار به کاهش علائم کمک می کنند.

کلام آخر:

بیشتر افرادی که به بیماری های هورمونی مبتلا هستند هنگامی که بازگشت موی زائد بعد از لیزر را می بینند فکر می کنند از لیزر جواب نمی گیرند. در حالی که لیزر موی زائد در سندرم تخمدان پلی کیستیک هم جوابگو است. شما می توانید از روش های قدیمی تر رفع موی زائد مثل تیغ، اپیلاسیون و کرم موبر هم استفاده کنید. اما تنها روش حذف دائمی موهای زائد یا همان لیزر مو، برای افراد دارای مشکلات هورمونی به شرط پیگیری بیماری، مصرف دارو ها و تغییر سبک زندگی قابل انجام است. این افراد ممکن است دیرتر از لیرز نتیجه بگیرند یا اینکه فاصله ی بین جلسات شارژ لیزر در آنها کمتر از افراد عادی باشد. اما جای نگرانی نیست. با مراجعه به مراکز معتبر لیزر، از پوست صاف و بدون موی خود لذت بیشتری ببرید.

:منابع

اشتراک گذاری پست